SHOP NOTES

 


Visuaalinen myyntityö 2

Esillepano tapoja:

  • Etunäyttö
  • Sivunäyttö
  • Fronttaus/Etuveto, eli tuotteet ovat etulinjassa
  • Face/Naama, tuotteen paras puoli on esillä
  • First IN, first OUT, uudet tuotteet taakse, vanhat eteen. (Tuotteiden kiertokulku helpottuu)
  • Mainosmateriaali
  • Valaistus/Kohdevalaistus
  • Silmä-vyö aste, tuotteet ovat ihmisen silmän ja vyön asteen välissä
  • Vertikaali, eli pystysuora tavarajärjestys
  • Horisontaali, eli vaakasuuntainen tavarajärjestys

Muistettavaa:

  • Erikokoiset tuotteet menevät pystysyyntaan hyllyssä, samankokoiset taas vaakasuuntaan
  • Samat värit menevät hyllyssä pystysuunnassa, ei vaakasuunnassa
  • Hyllykarttaa luetaan ylhäältä alaspäin
  • Myymälässä puhutaan myymäläneliöistä
  • Kaupan etutilassa sijaitsee uutuudet ja kampanjat, keskitilassa sijaitsee perusvalikoima
  • Visualistin työ myymälässä on tehdä ostaminen mahdollisimman helpoksi asiakkaalle
  • Visualistin työ myymälässä on "elämystuottaja"
  • Visualistit myymälässä ovat "tiimipelureita"
  • Frontissa vaatteiden pienet koot ovat edessä, suuremmat takana
  • Käytä tarvittaessa erikokoisia ripustimia
  • Poista rikkinäiset tuotteet
  • Pidä huoli tuotteiden linjauksesta
  • Luonnostele tila ensin muutamalla tuotteella, niin ei tule turhaa työtä
  • Hinnasto laitetaan tuotteen vasempaan reunaan
  • Pieni stailaaminen, esimerkiksi hihojen kääriminen, on myymäläkohtaista!










Visuaalinen myyntityö

Visuaalinen myyntityö on monipuolista. Suurimmaksi osaksi työ on siivoamista, sommittelua ja rakentamista. 

Myyntitelineet ja- pöydät

-Frontti asetelma auttaa hahmottamaan uutuudet
-Antaa ilmeen kaupalle
-Mielyttävämpää katsella

Näyteikkuna

-Näyteikkunalla on oma tarinansa
-Myymälätaidetta
-"Asiakkaat ostavat silmillä"
-Tuotteiden täytyy liittyä/yhdistyä toisiinsa esimerkiksi värien tai tyylien avulla
-Imuroi ja moppaa alue
-Ei sormenjälkiä tai kengänjälkiä näyteikkunaan

Tärkeimmät:

-Kenelle tuotteet ovat suunniteltu? Kohderyhmä?
-Mitkä ovat liikkeen kylmät ja kuumat alueet?
-Mikä houkuttelee asiakkaita?
-Onko asiakkailla toiveita?
-Mitkä ovat tuotteet ovat uutuuksia?










Yhden pakopisteen perspektiivi mittakaavalla 1:20

Tällä tekniikalla voidaan tehdä myymälä tai näyteikkuna luonnoksia.

Tarvitset kynän, kolmioviivaimen ja mittasuhdeviivaimen.


























Moodboard


Moikkuli! Meille opetettiin moodboardin käyttöä, koska se on visualistien tärkein työväline. Teille, jotka eivät tiedä mikä moodboard on, se on tyyli/tunne taulu johon yritetään luoda kuvien avulla haluttu tyyli/tunne. Saimme ryhmällemme tehtäväksi tehdä moodboard. Aiheemme olivat:

-Ylpeys ja ennakkoluulo
-Kaurismäkeläisyys
-Oranssi on uusi musta
-Kurinalainen tunnelmoija
- Kaksi pääväriä ja yksi tehosteväri
-Tuulahdus Louisianasta

Tein moodboardin "Kurinalainen tunnelmoija" sekä työparini kanssa "Tuulahdus Louisianasta". Mielestäni kurinalainen tunnelmoija oli haastava toteuttaa, mutta onnistuin siinä mielestäni kohtuu hyvin. Rupesin miettimään kurinalaista tunnelmoijaa ja mitä ajatuksia se herättää minussa. Ekana mieleen juolahti minimalistisuus, muodin mukana pyöriminen, hillityt värit sekä vähän persoonan pilkistystä. Pinterest oli isona apuna kuvien etsimisessä! Tuulahdus Louisianasta taas toi työparini kanssa mieleen rantatyyli, meri, luksus ja värit sininen, vihreä, sekä turkoosi. Louisianahan on tunnettu muunmuossa hiekkarannoistaan, joten halusimme tuoda tuulahdusta merestä ja rannoista. Tämän toteutimme "leikkaa ja liimaa" tekniikalla. Nauttikaa! 😊

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Karkkimaisia kuvia Karkki & Herkku Salolle 丨Työvaiheet丨Näyttötyö

Minkälaisia tuotteita Musti ja Mirri myy? 丨Tuoteryhmät丨Tuotealueet丨Pohjapiirros丨Työssäoppiminen

Musti ja mirri丨Tulevan työssäoppimispaikan esittely