Lisämyyntiä ja ristiinmarkkinointia Salon Mustissa ja Mirrissä丨Työssäoppiminen

 Ristiinmarkkinointi

Millaista ristiinmarkkinointia olen huomannut työssäoppimisen aikana Salon Mustissa ja Mirrissä? Nopeasti selitettynä ristiinmarkkinointi on toisiinsa liittyvien tuotteiden markkinointia ja myyntiä. Esimerkiksi jos henkilö ostaa vihkon, hänelle voidaan yrittää myydä kyniä vihkon lisäksi. Olen huomannut työssäoppimisen aikana muiden työntekijöiden käyttävän ristiinmarkkinointia esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Henkilö ostaa koiralle pannan, hänelle voidaan yrittää myydä samanlainen hihna.
Henkilö ostaa kissan vessan, siihen yritetään myydä lisäksi kissanhiekkaa tai vessalapio.


Lisämyynti

Lisämyynnillä yritetään saada asiakas ostamaan eri tuottetta/tuotteita, joita hän oli alunperin tulossa ostamaan. Esimerkiksi henkilön ostaessa jalkahoidon, hänelle voidaan yrittää myydä lisäksi kynsien lakkaus, koska "se on jalkahoidon yhteydessä halpa". Tai jos henkilö on kasvohoidossa, voidaan kysyä "onko tarvetta kulmakarvojen siistimiseen tai niiden värjäämiseen?". Mustissa ja Mirrissä työssäoppimisen aikana olen huomannut muiden myyjien käyttävän seuraavia tekniikoita:
Henkilö ostaa kissanhiekkaa, saatetaan kysyä "onko ruokapuoli kunnossa? Olisiko ollut tarvetta ostaa lisää ruokaa varastoon? Tai lemmikille namia".
Henkilö ostaa pakasteruokaa, saatetaan hänelle ehdottaa: "Tarvitaanko vielä pakasteruoan joukkoon märkä- tai kuivaruokaa? Meillä olisi tuossa juuri aika iso tarjous vain tämän viikon ajan?".     

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Karkkimaisia kuvia Karkki & Herkku Salolle 丨Työvaiheet丨Näyttötyö

Minkälaisia tuotteita Musti ja Mirri myy? 丨Tuoteryhmät丨Tuotealueet丨Pohjapiirros丨Työssäoppiminen

Musti ja mirri丨Tulevan työssäoppimispaikan esittely